La primera semana - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Kelly Bas - WaarBenJij.nu La primera semana - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Kelly Bas - WaarBenJij.nu

La primera semana

Door: Kelly

Blijf op de hoogte en volg Kelly

07 Februari 2014 | Nicaragua, Granada

Lieve allemaal,
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties op mijn blog en de comments en likes op facebook. Ik vind het leuk om van iedereen te horen en ben blij dat het in Nederland ook gewoon zijn gangetje gaat :)

Zoals jullie hebben kunnen volgen gaat het hier ook prima, inmiddels zijn we alweer een week weg en heb ik vandaag ook de eerste week spaanse les afgerond. De lessen zijn vrij intensief, gezien er alleen maar Spaans wordt gesproken – ook wanneer je iets niet snapt, wordt het op een andere wijze in het spaans uitgelegd. Tegelijkertijd leer je super veel en zorgen de lessen ook voor vertier. Inmiddels heb ik mijn eerste conversaties met nica’s achter de rug, zij het met horten en stoten en enkel in de tegenwoordige tijd.

’s Middags zetten de lessen zich voort in de vorm van (culturele) activiteiten en het bezoeken van lokale bevolking. Deze week stonden koken, las isletas, volcán mombacho – zona rural en volcán masaya op het programma. Ik zal mijn best doen alles kort en krachtig te omschrijven;

Maandagmiddag – cocinar churros con queso y pasteles de piña
Met alle studenten, in totaal 7, churros en pasteles bereid. Dit zijn typisch nigaraguaanse lekkernijen met een deegkorstje erom. Veel dingen worden hier in een dikke laag olie gebakken/gefrituurd, zoals ook deze twee gerechtjes. Van beide genoten en braaf een foto van het recept genomen om het in NL nog eens te kunnen maken.

Dinsdagmiddag – visitar las Isletas
Achter in de bak van de pick-up gestapt en op naar Las Isletas. Las isletas zijn om en nabij 365 eilandjes gelegen in lago de Nicagarua, waaraan Granada ligt. Met een bootje gingen wij het meer op, maar het is tevens mogelijk te gaan kajakken hier. De isletas zijn ontstaan door een uitbarsting van de mombacho en verschillen allemaal in grootte. Op één van de isletas is fort san pablo gebouwd, dat dienst deed om piraten te kunnen spotten en tegenhouden die vanaf de ocean het meer op kwamen om Granada binnen te vallen. Bij het woord ‘fort’ verwacht je een imposant gebouw en de mogelijkheid er binnen te kijken, pero no; het is vrij klein en diende echt als uitkijkpunt. Naast het fort staan er op (nog aardig wat) de isletas ook woonhuisjes/huizen. Voornamelijk rijke families hebben een isleta in hun bezit en brengen de weekenden en vakanties door in hun vakantiehuis. Een van de rijkste nica-families heeft hier ook een huis, maar helaas kan ik zo snel even niet meer op de naam komen. De uitdrukking ‘rot naar je eigen eiland’ kan hier in ieder geval redelijk serieus worden genomen.
Naast het fort, de huisjes en de flora ook nog aapjes kunnen kijken. Monkey island is een van de isletas. Op dit eilandje zijn vier aapjes gedropt, die zich daar vermaken en genieten van alle bananen die ze van toeristen krijgen. Natuurlijk was ik weer zo’n harry die de banaan in het water wist te gooien...

Woensdagmiddag – visitar el volcán mombacho, zona rural
Deze middag brachten we een bezoek aan een boer aan de voet van de mombacho. Dit valt in niets te vergelijken met een nederlandse boer, dus haal je vooral geen beelden voor het oog. Boeren hier bezitten stukken land en wonen daar zonder elektriciteit en stromend water. Ze bezitten slechts enkele dieren, die voornamelijk dienen als trekdier (paardjes – heeeeel dun), of voorziening in melk en eieren (koe/kip). Deze boer had ook een lief, klein varkentje dat flink zat te knorren. Ik denk dat die helaas wel diende voor de slacht. Hoofdzaak van het boerenleven is de fruitteelt, die in Nicaragua erg seizoensgebonden is. Mandarijntjes, sinaasappels, jocotes en yuca gezien, een boompje met een trosje bananen eraan, maar dat seizoen is net af en een mangoboom met mini-mango’s want dat seizoen begint ergens in mei. Flater van deze dag; camera vergeten.
Donderdagmiddag – visitar el volcán masaya
Op ongeveer een half uurtje rijden van Granada ligt Masaya, een van de andere bekende en grote steden van Nicaragua, onder andere bekent om de nog actieve vulkaan. We begonnen in het museum ergens aan de voet, waar we wat uitleg kregen over de geschiedenis en maquettes van de vulkaan konden bezichtigen. Buiten het museum vervolgens een mooi uitzicht op het meer en hier ook twee wandelende takken gespot! Vervolgens weer naar binnen om daar 3 miniscule vleermuisjes te zien hangen en daarna door naar boven in de auto naar de top om de kraters te bezichtigen. In totaal zijn er 3, waarvan we er 2 konden bezoeken. Uit de eerste – en de grootste – kwam vooral een heleboel damp. Je kon de diepte (iets in de 600m) bijna niet zien en op foto’s herken je dit al helemaal niet terug, wat ik wel jammer vind. Vervolgens moesten we een stukje bergopwaarts lopen, wat wel even puffen was. De tweede krater was een stuk kleiner en mooi begroeid met bossen. Deze krater schijnt ook bewoond te worden door flink wat beestjes, waaronder een aapsoort (zie foto). De derde krater helaas niet gezien, anderzijds maakt het me weinig uit want veel anders zal het niet zijn.

Naast deze middagactiviteiten ook met ‘clase visual’ nog wat van de stad mogen zijn zoals de mercado (markt) en el museo de chocolate. De mercado ga ik zeker nog een keer bezoeken, want deze is zo groot en heeft zoveel verschillende producten te koop, dat je je ogen uitkijkt. In el museo de chocolate gelezen over de geschiedenis van cacao en chocola en ook mogen proeven. Smaakt echt super anders hier, omdat de chocola hier alleen uit poeder en cacaoboter bestaat. Door de gewennig gaat mijn voorkeur denk ik toch gewoon uit naar de hollandse versie, met lekker veel melk en suiker erin verwerkt.

Nou, ik denk dat dit het mas o menas wel was. Dit weekend komt er een nieuwe groep studenten aan en is er zondag een meet&greet van OnStage. Verder een beetje van het zonnetje genieten, de stad verkennen en Spaans oefenen. Zwaar leven...

Hasta la proxima historia. Xxx kell

• 08 Februari 2014 - 09:07

Renate:

Hi Kell! Echt super om je uitgebreide verslagen te lezen! Volgens mij heb je de tijd van je leven daar. Succes met je stage straks en geniet van alles wat je doet!
    Groetjes van Naatie

• 09 Februari 2014 - 13:08

Ton Bas:

hoi kelly

zo te lezen gaat alles goed fijn hoor geniet er van zou ik zeggen
    op het moment is het hier een zootje pokke weer maar dat wist je waarschijnlijk al.
    succes met de stage tot schrijfs.

groetjes van de zeeweg 22